Asfalttivaurioiden paikkausmassat & työkalut

Routavauriot rikkovat autoja Etelä-Suomessa

Vakuutusyhtiö: ”Korjausvelka tulee autoilijoiden kukkarolle”

Edestakaisin sahaava lämpötila on kuormittanut jo valmiiksi huonoon kuntoon päässyttä tiestöä. Tämän takia tieverkoston routavauriot ovat ilmenneet tänä vuonna tavallista aiemmin.

Erityisen paha tilanne on Etelä-Suomen runsasliikenteisillä väylillä, jotka ovat menneet huonoon kuntoon sääolojen ja liikennekuorman ristipaineesta, kertoo Pohjola Vakuutuksen tiedote.

Iltalehti uutisoi vuonna 2022, kuinka Autoliiton arvion mukaan teitä pitäisi päällystää 4000 kilometriä joka vuosi, jotta korjausvelan kasvu saataisiin pysäytettyä. Myös kuljetusala on arvostellut hiljattain maamme tiestön kuntoa.

Väylävirasto arvioi, että vuoden 2022 lopussa Suomen päällystetystä tieverkostosta huonokuntoisia oli 7800 kilometrin edestä, eli noin 15 prosenttia koko päällystetystä tieverkostosta.

Näillä teillä vaara vaanii

Erityiset routavaurioiden vaaranpaikat sijaitsevat pitkillä, paljon liikennöidyillä väylillä ja valtateillä, joissa on päivittäistä työmatkaliikennettä ja raskasta ammattiliikennettä.

Suomen tiestön poikkeuksellisen suuret routavauriot ovat päässeet pahenemaan tänä talvena erityisesti Etelä-Suomessa.

– Saamiemme vahinkoilmoitusten perusteella näemme, että pääkaupunkiseudulla tilanne on erityisen huono kehäteillä ja Länsiväylällä. Lisäksi Lahdenväylällä ja Lahdentiellä on sattunut talven aikana runsaasti routavauriovahinkoja, sanoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander tiedotteella.

Routavauriovahinkoja on ilmoitettu Pohjola Vakuutukselle myös moottoriteiden rampeilla ja kiihdytyskaistoilla.

Kallis hintalappu

Suuri tilannenopeus on havaittavissa routavaurioiden aiheuttamissa vahingoissa, joista tyypillisin on vanne- ja rengasrikko.

Vaikka routamonttu vaurioittaisi vain toisen puolen rengasta ja vannetta, joudutaan useimmiten vaihto tekemään molemmille puolille, jotta renkaiden kulutuspinnat ovat tasaiset.

Teissä on nykyään niin suuria reikiä, että auto saattaa pohjata. Tällöin kustannukset nousevat entisestään.

– Ikävimmissä tilanteissa etupuskuri tai pakoputki vaurioituu iskeytyessään tienpintaan. Tällöin auto menee hinaukseen, viipyy korjaamolla useamman päivän ja korjausten hintalappu nousee tuhansiin euroihin, sanoo Hiljander.

Vakuutusyhtiön edustaja muistaa mainita myös heidän tuotteensa.

– Laajat kaskovakuutukset korvaavat valtaosan routamonttujen aiheuttamista vahingoista ja esimerkiksi rikkoutuneen auton hinauskustannuksista. Ikävää tietysti on se, että ajoväylien vuosikausia kertynyt korjausvelka tulee jo autoilijoiden kukkarolle, jatkaa Hiljander.

Vaikea väistää

Kuoppiin ei luonnollisesti kannattaisi ajaa. Routamonttujen väistäminen ei kuitenkaan tule aina kyseeseen.

– Erityisesti liukkaalla ajokelillä ei kannata alkaa äkkiliikkein väistelemään, koska silloin kuljettaja voi menettää auton hallinnan, neuvoo Hiljander.

Ilmastonmuutos kasvattaa ongelmia

Väyläviraston mukaan ilmastonmuutos tulee lisäämään Suomen tieverkoston päällystettyjen teiden ongelmia entisestään.

Ilmaston lämpenemisen seurauksena vettä kulkeutuu tierakenteisiin jopa sydäntalven aikana, mikä aiheuttaa tienpinnan heikentymisen. Suurilla liikennemäärillä jo valmiiksi huono tienpinta kuluu – lopulta se antaa periksi.

– Edestakaisin sahaava lämpötila tekee sen, että tiehen päällysteen läpi mennyt vesi jäätyessään laajenee ja rikkoo tien pinnan. Talvella routamontut joudutaan korjaamaan tilapäisellä paikalla. Paras keino routavaurioiden aiheuttamien vahinkojen välttämiseen on siis ajonopeuden sovittaminen tilanteeseen sopivaksi, turvavälien pitäminen ja tarkkaavaisuus liikenteessä, summaa Hiljander.

Tags :
Autot,Autouutiset,Routavauriot

Asfalttivaurio?

Olemme Valmiina Palvelemaan Teitä.